Ilosaarirock

2013
Ilosaarirock - Joensuu

Festareilla Joensuussa

Lauantaiaamuna starttasimme auton ja lähdimme matkaamaan kohti Joensuuta ja Ilosaarirockia. Pysähdyimme matkan puolivälissä Jari-Pekkaan syömään ja siellä alkoi näkyä jo muutakin festarikansaa. Joensuuhun saavuttuamme suuntasimme jäähallille, jossa kävimme vaihtamassa lippumme rannekkeisiin. Sen jälkeen jatkoimme matkaa kohti Ravileirinnän parkkipaikkaa. Saimme auton parkkiin ja lähdimme raahaamaan telttaa, patjaa, makuupusseja ja kylmälaukkua kohti raviradalla sijaitsevaa leirintäaluetta. Kirjauduimme leirintään sisään, etsimme sopivan paikan ja kasasimme teltan.

Kun olimme saaneet kaiken valmiiksi, lähdimme festarialueelle. Koitimme keretä näkemään Minä ja Ville Ahosen keikan lopun, mutta saavuttuamme Tähtiteltalle, keikka juuri loppui. Kiertelimme aluetta ja lähdimme vielä käymässä leirintäalueella ennen kuin seuraava odottamamme keikka alkaisi. Leirintäalue oli ihanasti aivan festarialueessa kiinni. Tällä kertaa ei siis tarvinnut kävellä yhtä pitkää matkaa kuin Provinssissa!

Hieman ennen viittä lähdimme suuntaamaan taas takaisin Tähtiteltalle, jossa Stella piti yhden viimeisistä keikoistaan ikinä. Keikka oli tosi hyvä, yhteislaulu raikasi. Seuraavaksi siirryimme Päälavan läheisyyteen, jossa katselimme hetken Haloo Helsigin! alkavaa keikkaa. Päälavalta kipitimme pian taas takaisin Tähtiteltalle, jonne kipusi Lissie suoraan USA:sta. Kyseessä oli neidin ensimmäinen Suomi-festarikeikka. Kuuntelimme pari biisiä, mutta sitten siirryimme Rekkalavalle tsekkaamaan Satellite Storiesia.

Edes takaisen haahuilun jälkeen suuntasimme lopulta Päälavan edustalle, tarkoituksenamme jäädä sinne nyt vähän pidemmäksi aikaa. Nappasimme hyvät paikat ja jäimme odottelemaan Disco Ensemblen keikkaa. Kohta pojat jo kipusivatkin lavalle ja meno oli aika hikistä hullussa auringon porotuksessa. Kontakti yleisöön oli taas tuttuun tapaan todella vähäistä ja keikka keskittyi yleisönkin osalta tunnin pituiseen hyppypomppuiluun.

Ilosaarirock - Joensuu

Toisen festaripäivän aamu alkoi lahjojen merkeissä, sillä oli Simon syntymäpäivät! Laittauduimme, söimme vähän aamiaista ja päätimme lähteä uimaan läheiselle rannalle. Käppäilimme monen muun festaroitsijan kanssa kohti uimarantaa parisen kilometriä. Vesi oli kylmintä, jossa olen uinut tänä kesänä ja aallot olivat suht isoja. Hrrr!

Uimisen jälkeen huomasimme, että kohta onkin jo kiire päivän avauskeikalle. Samuli Putro aloitti keikkansa Tähtilavalla ja tykkäsin keikasta todella paljon. Myöhemmin iltapäivästä esiintyi koko festareiden eniten odottamamme esiintyjä - Imagine Dragons! Olin täpinöissäni. Tunnelma keikalla oli ihan loistava: bändiä jännitti, yleisöä jännitti ja lopulta kaikilla oli extrahauskaa. Bändi pisti kyllä parastaan ja yleisö nautti täysillä. Yhtyeellä on vasta yksi levy, joten siltä päästiin kuulemaan todella paljon biisejä. He kehuivat aidosti Suomen luontoa verrattuna kotipaikkaansa Las Vegasiin - ja lupasivat tulla pian takaisin.

Illan viimeisenä esiintyjänä oli PMMP - ja vielä viimeistä kertaa Ilosaarirockissa. Bändistä sekä yleisöstä huomasi, että keikasta ja hetkestä haluttiin ottaa kaikki irti. Yleisö oli hyvin mukana ja tunnelma huikea - tuo oli oikeastaan melko täydellinen festarikeikka. Suomen musiikkikentältä katoaa PMMP:n lopetettua kyllä yksi tärkeä palanen. Odotan innolla missä merkeissä Paula, ja Mira tullaan jatkossa näkemään.

PMMP:n lopetettua suuntasimme autolle ja lähdimme kotimatkalle kello 00.30. Alkumatka oli ihan järkyttävä, kun oli ihan sysipimeää ja mikään huoltoasema ei ollut auki. Yli matkan puolivälin tuli vihdoin ABC ja saimme ajomatkaa tsemppaavat kahvimme. Olimme kotona kello 04.00.

Tykkäsin Ilosaarirockista todella paljon, fiilikseltään ja profiililtaan se oli hieman aikuisempi kuin Provinssi. Leirintäalueiden sijainnit olivat todella hyvät ja keskeiset. Palveluita oli runsaasti ja ruokapisteitä erittäin monipuolisesti. Ilosaaren tunnelma oli ihana ja voisin hyvin kuvitella suuntaavani sinne uudestaan jo ihan lähiaikoinakin.