Lontoo

2009 / 2010 / 2014 / 2016

Matkavinkit ehdottomaan lempikaupunkiini, jonne palaan aina uudelleen

Takana on aivan ihana Lontoon loma, itse asiassa jo neljäs sellainen! Kaipuu Lontooseen on ollut koko ajan kova, mutta emme olleet kuitenkaan mitenkään erityisesti suunnitelleet matkaavamme sinne taas. Ostimme kuitenkin yks kaks liput Explosions in the Sky -bändin Lontoon Royal Albert Hallin keikalle ja nyt huhtikuun lopussa suuntasimme viikoksi Lontooseen.

Lentomatkamme eivät menneet tällä kertaa kovin putkeen – menomatka oli yksi kamalimmista ikinä ja paluumatkakaan ei sujunut ongelmitta. Mennessä saavuimme Lontoon ylle vähän etuajassa ja jouduimme jäämään taivaalle odottelemaan laskeutumislupaa. Pyörimme Lontoon päällä ympyrää, joka itsessään tekee minulle jo huonon olon, mutta lisämausteen tarjoilivat pilvien keskellä lentäminen (ilman näköyhteyttä mihinkään) ja melko raju turbulenssi. Yritin pitää katseen suorassa ja keskittyä hengittelemään, mutta olin silti ihan kalpea ja hymy oli todella kaukana.

Oxford Street - Lontoo Oxford Street - Lontoo Metro - Lontoo

Mutta itse matkasta ja Lontoosta nautimme täysillä. Hotelliketju oli vanha tuttu, mutta majoittauduimme sen eri toimipisteessä tällä kertaa. Shoppailimme, kiertelimme keskustassa, söimme lempiravintoloissamme, nautiskelimme puistoista, kahvittelimme, kävimme keikalla ja leffassa, teimme retken New Forestin kansallispuistoon ja ennen kaikkea vietimme todella ihanan loman. Näimme muuten puistoissa niin villihevosia, pelikaaneja kuin haikaroitakin!

London Eye - Lontoo Kings Cross - Lontoo
Metro - Lontoo
Puhelinkoppi - Lontoo

Sää oli koko viikon yllättävän kylmä – merituuli pohjoisesta oli siihen syyllinen. Alkuviikon oli pilvisempää, mutta ulkoiluun painottamamme loppuviikko olikin sitten onneksi aurinkoinen!

Yksi matkan hassuimmista sattumista oli kun erään vaatekaupan kassalla tuli puheeksi, että olemme Suomesta, niin myyjä tokaisi että on asunut sellaisessa kaupungissa kuin Kouvola. Olin äimänkäkenä ja mietin, että kuulinkohan oikein! Oli hassu kertoa, että olen juuri sieltä kotoisin.

St. James Park - Lontoo New Forest -retki New Forestin kansallispuisto London Eye - Lontoo

Lontoo oli yhtä ihana kuin ennenkin. Kauniit, tunnelmalliset kadut, aurinkoinen kevät kukkivine puineen ja niin ihana Lontoo-tunnelma. Keväinenkin Lontoo on nyt nähty. Pääsisimmepä taas pian takaisin! Oli kiva, kun ehdimme tällä kertaa käydä myös vähän pääkaupungin ulkopuolellakin.

Alla olevalta videolta pääset kurkkaamaan matkaamme:

MATKAVINKKEJÄ LONTOOSEEN:

Point A Hotels Kings Cross - Lontoo
Point A Hotels Paddington - Lontoo
YÖPYMINEN - HOTELLI:

Tune Hotel Kings Cross (nyk. Point A Hotels Kings Cross) / 2016

• Hotelliketju oli vanha tuttu, mutta majoittauduimme sen eri toimipisteessä tällä kertaa - ja itseasiassa tykkäsimme tämän sijainnista enemmän! Muista tarkistaa, että varaukseesi kuuluu ja sisältyy pyyhkeet ym. haluamasi - Tune Hotel -aikoina ne saatettiin veloittaa erikseen.

Tune Hotel Paddington (nyk. Point A Hotels Paddington) / 2014

• Hotellimme oli hyvällä paikalla lähellä metroasemaa ja muutenkin rauhallisella alueella. Hotellihuoneet olivat tiedetysti todella pienikokoisia, mutta moderneja. Ainut miinus oli melu - metron jyskytys muutaman minuutin välein ja ohuiden seinien takaa kuuluvat naapurien äänet. Päivien myötä ääniin tosin ehti tottua.
St Giles London - Lontoo
Novotel London City South - Lontoo
YÖPYMINEN - HOTELLI:

St Giles London / 2010

• Valitsimme tälle matkalle hotellin, joka olisi lähempänä keskustaa. Hotelli oli halpa, mutta ihan pätevä. Aamiainen ei odotusten mukainen ja hissejä joutuu niiden vähäisyyden vuoksi odottelemaan kymmeniä minuutteja. Onneksi portaita pitkin pääsi myös kulkemaan!

Novotel London City South / 2009

• Hotelli oli todella siisti ja viihtyisä! Huoneessa oli tosin muutama outous: yhden oven takana oli vessa (siis pelkkä pönttö) ja kaukana toisella puolella, sängyn vieressä oli käsien pesuallas, suihku ja amme. Parivuoteessa oli myös vain yksi ja ainut iso peitto.
St. James Park - Lontoo
Big Ben - Lontoo

St James' Park / 2014

• Päädyimme St. Jamesin puistoon, joka kuhisi kaiken maailman lintuja ja supersöpöjä oravia. Oravat olivat hirmu kesyjä ja juoksentelivat ihmisten seassa. Näimme myös hullun oravan, joka rähisi itsekseen hirmu lujasti ja pomppi ympäriinsä. Puisto on tunnettu pelikaaneistaan, mutta emme nähneet yhtäkään, vaikka koitin kuinka bongailla niitä.

Big Ben / 2009

• Lähdimme heti illasta kurkkaamaan Big Beniä ja London Eye:ta. Hyppäsimme metroon ja löysimme hyvin perille. Metrosta noustiin suoraan Big Benin alle, kääntelin päätä ja etsin missä tuo kellotorni oikein on, kunnes kurkkasin ylös ja pelästyin, koska se olikin niin valtava ja iso! Kerrassaan upea.
Abbey Road - Lontoo
Trafalgar Square - Lontoo

Abbey Road / 2009

• Suuntasimme ensin Beatlesin levyn kansikuvasta legendaariselle Abbey Roadin suojatielle. Suojatiellä kävelystä oli hankala saada kuvaa, koska tie oli vilkkaasti liikennöity ja autot pysähtelivät aina kameran tielle. Siellä minä kuitenkin tallustin!

Trafalgar Square / 2009

• Seuraavaksi suuntasimme paikkaan, jota odotin innolla: Trafalgar Squarelle! Halusin päästä kuvaan istumaan – tämän englannin kirjoistakin tutun – leijonan tassulle, ja niin pääsinkin.
Tower Bridge - Lontoo
Madame Tussauds - Lontoo

Tower Bridge / 2009

• Tower Bridge - lempisiltani Lontoossa. Muistan, kun ihailin siltaa pienenä Spice World -elokuvasta! Tykkään sillan värityksestä ja sen satumaisesta ulkokuoresta!

Madame Tussauds / 2009

• Olimme varanneet liput jo etukäteen netistä Madame Tussaudsin vahakabinettiin ja niillä pääsee tietystä ovesta sisään jonottamatta. Kiersimme ensin läpi kaikki vahanuket, joita oli monessa huoneessa. Vahanukkien jälkeen oli vuoroon tulikin kauhujen kierros. Siellä kuljettiin läpi rata sysipimeässä, kaltereiden, savun ja kaiken pelottavan seassa!
Hyde Park - Lontoo

Oyster card - Lontoo
Autolla Eurooppaan
LIIKKUMISEEN:

Oyster card - ladattava elektroninen matkakortti